• enjoyGrowth!
  • Posts
  • 🚀 Strategia Growth na przykładzie Bumble cz. 2

🚀 Strategia Growth na przykładzie Bumble cz. 2

Zaangażowanie i monetyzacja. Bumble to 2 na świecie aplikacja randkowa, z której korzysta ponad 50 mln aktywnych użytkowników i która wygenerowała prawie 1 mld $$$ revenue

Raz w miesiącu jest otwarty tekst dla Wszystkich tu zgromadzonych 🔓️ Tym razem jest to druga część strategii wzrostu drugiej na świecie aplikacji randkowej Bumble ❤️ Enjoy! 🤗 

W poprzednim materiale XXX znalazły się strategiczne i taktyczne wskazówki, które Bumble.com stosuje do swojego wzrostu (m.in. co jest ich The North Star Metric, w jaki sposób angażują użytkownika w aplikacji oraz jak realizują strategię “purpose led growth”). Dla przypomnienia najważniejsze dane: jest to 2 na świecie aplikacja randkowa (po Tinder.com), z której korzysta ponad 50 mln aktywnych użytkowników i która wygenerowała prawie 1 mld $$$ revenue. Aplikacja powstała z idei, jaką było stworzenie bezpiecznej przestrzeni do randkowania dla kobiet.

W tym materiale na warsztat wzięłam:

  1. Partnerstwa, które zwiększają zaangażowanie użytkownika w aplikacji oraz stanowią jedno ze źródeł przychodu.

  2. Model biznesowy 🤑 

  3. Działania zachęcające użytkowników do zakupu płatnych funkcji 🛒 

  4. Szacowane wskaźniki typu CAC, ARPU, LTV 📈 

🧠 Jednym ze strategicznych działań Bumble.com są partnerstwa. Z jednej strony są formą akwizycji nowych klientów, która wykracza poza klasyczne działania performance. Z drugiej strony współprace mają angażujący charakter i przekładają się na funkcjonalności aplikacji (!), więc jest to zdecydowanie wartość dodana dla użytkowników. Wybrane przykłady:

Od 2016 roku współpracują ze Spotify.com - użytkownik może połączyć swoje konto Bumble ze Spotify i wtedy jest widoczna lista ulubionych wykonawców

Na podobnej zasadzie od 2018 roku współpracują z Instagram.com, z którego można zaciągnąć zdjęcia do aplikacji —> jest to swego rodzaju uwiarygodnienie użytkownika oraz uzupełnienie głównej galerii zdjęć, gdzie zazwyczaj dodaje się max 3-5 zdjęć.

Z początkiem tego roku testowali partnerstwo z Netflix.com, które polegało na tym, że co tydzień użytkownicy odpowiadali na pytania dotyczące wybranych seriali i filmów. Współpraca została zawiązana na podstawie popularnego zainteresowania “Netflix & chill” 😛 oraz w oparciu o wyniki badania Bumble:

  • 78% uważa, że łatwiej jest rozmawiać z partnerami, którzy mają podobne gusta telewizyjne i filmowe.

  • 72% respondentów ankiety stwierdziło, że rozmawiało o programach telewizyjnych i filmach na randce.

Magno Herran, vice president of Marketing Partnerships at Netflix skomentował następująco:

When we’re getting to know someone, it’s human nature to try and find common interests. It gives you something to bond over and go beyond surface-level conversation. We love seeing people connect over Netflix shows and films and create their own communities around them. And with this partnership, we wanted to give people a way to find someone who gets them based on what they watch while leaning into ‘if you know you know’ Netflix references that have helped to spark many conversations

Źródło: Lauren Forristal, Netflix teams up with Bumble so users can bond over popular TV shows, https://techcrunch.com/2023/01/23/netflix-teams-up-with-bumble/

Bumble.com oczywiście było także zaangażowane w promocję jednego z najsłynniejszych ostatnich filmów, czyli Barbie 💗 Między 21 a 26 lipca w aplikacji była możliwość wysłania komplementu do osoby, której profil Ci się spodobał, ale Was nie zmatchowało. Wg badania Bumble: 75% badanych wskazało, że otrzymanie komplementu od potencjalnego partnera sprawia, że są bardziej zainteresowani tą osobą. Whitney Wolfe Herd, founder and CEO of Bumble, powiedziała, że:

The power of kindness in creating healthy connections and relationships is undeniable, and Compliments is just one of the many ways we empower our community to lead by example and make more meaningful first moves,

Źródło: Lauren Foristal, Barbie and Ken are your dating coaches in Bumble’s newest feature, https://techcrunch.com/2023/07/12/bumble-barbie-compliments-feature/

Przykładowe komplementy, które jako “gotowe” można było znaleźć w aplikacji i od razu wysłać to:

  • OMG, your travel photos look amazing. If you could build your dream house anywhere, where would it be?

  • That first pic of you is so fun—it looks like you had the best day ever!

  • Love to see that we have the same Interest Badges! As we’re both into comedies, thoughts on seeing the “Barbie” movie together?

  • That photo of you dancing is so good—was it taken at a giant blowout party with planned choreography?

  • It’s awesome that you have an active lifestyle, too! How do you feel about rollerblading for a first date?

🧠 W pierwszej części nt. strategii growth wspomniałam o tym, że celem Bumble było stworzenie bezpiecznej przestrzeni do randkowania dla kobiet i aplikacja jest w taki sposób skonstruowana, aby ten cel zrealizować. W materiale “Why was Bumble valued so low? Understanding the buzz around online dating in 2020” Max Luo przytacza dane, które potwierdzają skuteczność objętej strategii i koncentracji na “purpose led growth”:

  • 80% of women said Bumble users were more “respectful,” and 77% said they felt safer meeting someone on Bumble than on another app

  • 7% to 8% of Bumble users were kicked off for behavior that violated its policies

I co najważniejsze z biznesowego punktu widzenia:

“The focus on user experience for women has culminated in a higher willingness to pay for Bumble, compared to Tinder”

Źródło: Max Luo, Why was Bumble valued so low? Understanding the buzz around online dating in 2020, https://medium.com/@max.luo94/why-was-bumble-valued-so-low-understanding-the-buzz-around-online-dating-in-2020-66b5090b4ff5

🤑 Bumble.com wygenerowało prawie 1 mln $$$ za poprzedni rok - pytanie na czym? Aplikacja jest oparta o model freemium, czyli użytkownicy mogą korzystać z darmowej wersji, ale są dostępne płatne funkcjonalności, które generują przychód.

Płatni użytkownicy stanowią mniej niż 5% wszystkich użytkowników, jednakże warto zwrócić uwagę na to, jak szybko rośnie skala płatnych subskrybentów 📈 

Na podstawie danych ze strony

Bumble.com ma dwa strumienie przychodu bazującego na płatnych funkcjonalnościach:

Model subskrypcyjny dostępny w opcji: tygodniowej (49,99 pln), miesięcznej (109,99 pln), na 3 m-ce (229,99 pln), 6 m-cy (359,99 pln) i dożywotniej (699,99 pln) —> gdzie przy każdym progu jest wskazany koszt tygodniowy, aby pokazać oszczędność 😉 

W ramach subskrypcji są dostępne dodatkowe funkcjonalności, takie jak:

  • beeline, czyli podgląd tych profili, które zalajkowały nasz profil

  • zaawansowane filtry, bazujące na polach z profilu (np. wysokość, uprawianie sportu, picie alkoholu , religia, czy poglądy polityczne)

  • tryb podróżowania, czyli zaznaczenie miasta, do którego planujemy się udać i wcześniej chcemy kogoś z niego poznać - celem aplikacji jest poznawanie ludzi, więc dla podróżujących solo jest to świetne rozwiązanie, aby poznać kogoś kto pokaże miasto

  • możliwość cofnięcia do profilu, którego przez przypadek odrzuciliśmy

  • extend, czyli wydłużenie czasu na odpowiedź, bo dana osoba nie zdążyła odpowiedzieć w ciągu 24h

Screen cennika z 08.2023

One time purchase, czyli jednorazowy zakup dla tych, którzy nie są skłonni zdecydować się na wersję premium, nawet w 50% promocji.

Na poniższym przykładzie widać, że cena już nie powinna stanowić bariery. Nie znam danych, ale myślę że część userów więcej płaci za te pojedyncze lajki niż za dostęp premium 😛 

Screen cennika z 08.2023

🤓 W jaki sposób Bumble.com konwertuje bezpłatnych użytkowników na płatnych? Tu również stosują kilka taktyk.

Jedna z nich jest na powyższym screenie z cennikiem, gdzie pokazują bardzo atrakcyjną cenę wraz z licznikiem, do kiedy jest ona dostępna 😉 

Wysyłają też wiadomości dostępne wśród wiadomości od użytkowników, z którymi nawiązaliśmy kontakt (język jest dostosowany do tego, z którego korzystamy, stąd widoczny na screenie angielski).

Komunikaty o dostępie premium pojawiają się także wśród profili, które przeglądamy, więc nie sposób ich ominąć. Tu też się pojawia kilka ważnych elementów (!):

  • na planszy są pokazane zdjęcia ludzi, które lepiej wpływają na percepcję, niż gdyby był to tylko komunikat o możliwości zakupu opcji premium;

  • wymienione są konkretne benefity z opcji premium zamiast wskazania ceny - wspomniany tryb travel, super swipe (czyli super lajk);

  • komunikaty są emitowane w rotacji, aby też nie zmęczyć użytkownika.

Przykładowe screeny:

🧮 Wiesz już jaki model biznesowy ma Bumble.com i ile zarobili, więc w tym miejscu warto wspomnieć jeszcze o kilku szalenie istotnych metrykach biznesowych: CAC (customer acquistion cost), ARPPU (average revenue per paying user) oraz LTV (lifetime value). Nie są one oficjalnie podane, ale Christopher Wan przygotował analizę, w której oszacował potencjalne wskaźniki, które odnotowuje Bumble:

  • ARPPU: $3.04/month z płatnego użytkownika

  • ARPNU: ~$0.98/month z niepłatnego użytkownika

  • CAC: $1.90/month pozyskanie płatnego użytkownika

  • CAC: 1.54/month pozyskanie niepłatnego użytkownika

I jeszcze założenia dotyczące LTV - interesujący jest wniosek na samym końcu, że jeśli jako użytkownik nie zdecydujesz się na płatne funkcje, to Twój czas na poszukiwanie partnera będzie 2,5 x dłuższy 😲 

As stated earlier, let’s assume that Bumble wants an LTV:CAC ratio of 2 for both paid and unpaid customers. LTV = average revenue per user per month * number of months on Bumble before leaving.

To hit the LTV:CAC of 2x, paid users need to have an LTV of 1.90 * 2 = $3.80. A paid user generates $3.04 / month. Therefore, to hit the $3.80 LTV, a paid user needs to spend ~1.25 months on Bumble.

For unpaid users to hit the LTV:CAC ratio, they need to have an LTV of $1.54 * 2 = $3.08. Given that they generate $0.98 / month, they need to spend ~3.13 months on Bumble.

A paid user only needs to spend about 1.25 months on Bumble before Bumble is okay with seeing them go. A unpaid user, on the other hand, needs to spend about 3.13 months. In other words, if you’re not paying, then all else equal, you’ll have a 2.5x harder time finding a partner.

Zachęcam do przeczytania pełnej analizy i przyjętych założeń, które są dostępne w materiale: #39 - 🐝 Bumble S-1: How much is online dating pay-to-play?

🤓 Ja jestem pod dużym wrażeniem strategii Bumble.com, która z prostej aplikacji randkowej stała się narzędziem do zmiany postaw społecznych —> pokazuje, że dotychczasowe role można odwrócić, angażuje użytkowników do budowania relacji i jest też świadoma problemów, jakie są z tym związane, dlatego stara się dbać o aspekt zdrowia psychicznego 🙏 Z poziomu akwizycji potwierdzają, że wzrost to nie tylko performance marketing, ale przede wszystkim działania brandingowe (!) ❤️ oraz partnerstwa, które mają sens, jeśli przynoszą korzyść dla obu stron. Z kolei konstrukcja aplikacji jest świetnym przykładem budowania zaangażowania i konwertowania użytkowników z bezpłatnych na płatnych. Jeżeli jeszcze nie znasz Bumble, to zachęcam do poznania aplikacji - to nie tylko randkowanie, ale też bff (poznawanie nowych przyjaciół) i bizz (znajdowanie ludzi z obszaru biznesu, których niekoniecznie bylibyśmy w stanie poznać na Linkedin.com ). Na potrzeby tej analizy skupiłam się na części randkowej, aby pokazać pełne spektrum działań akwizycyjnych i retencyjnych 🤓 

Daj znać jak oceniasz powyższą treść 🙂

Login or Subscribe to participate in polls.

Dziękuję za Twoją uwagę 🤗 

Patrycja

Reply

or to participate.