📰 PRASÓWKA #45

Najciekawsze newsy & dane, które pomogą Ci rosnąć w digitalu

Cześć!

Z tej strony Patrycja 👋 Przed Tobą już 45 wydanie czwartkowego newslettera z porcją najciekawszych treści z obszaru Growth 🚀 Jeżeli chcesz przejrzeć dotychczasowe prasówki, to wejdź na enjoyGrowth! i kliknij w tag “prasówka” 👇️ 

Przy okazji przypominam, że możesz wesprzeć rozwój enjoyGrowth! poprzez dołączenie do grona płatnych subskrybentów, którzy w każdy poniedziałek otrzymują pogłębioną analizę z obszaru Growth (w tym tygodniu był to kejs Maczfitu) 😊 

Tymczasem w dzisiejszej prasówce czekają na Ciebie następujące treści:

💡 7 lekcji z prowadzenia kampanii Facebook Ads na rynkach zagranicznych.

📚️ Szeroka vs wąska perspektywa spojrzenia na technologie od SWPS innowacje.

🧠 Komunikacja bezpośrednia i wirtualna rozszerza się o komunikację z AI.

Szczegóły poniżej, a ja Ci życzę enjoyGrowth! 😊 

Rynek cateringów dietetycznych może być wart ok. 3 miliardów PLN i cały czas rośnie. Już 12% Polaków korzysta lub korzystało w przeszłości z cateringu. Pokochaliśmy to rozwiązanie, ponieważ oszczędza czas na robieniu zakupów i przygotowywaniu posiłków, czyli wprowadza wygodę do naszego życia 😊 Ten typ biznesu jest szalenie ciekawy, ze względu na konieczność działania w modelu data-driven, gdzie na bieżąco muszą być prognozowane zamówienia, aby na tej podstawie dokonywać zakupu produktów.

Liderem kategorii jest Maczfit, który rozumie dbanie o całą ścieżkę customer experience, w której kluczowa jest retencja klientów (❗️). W materiale znajdziesz pogłębione m.in. obszary takie jak:

💥 Aplikacja sercem retencji klientów

💬 Komunikacja poprzez wartości w konkurencyjnej cenowo kategorii

🚀 Strategie, których Maczfit użył do skalowania wzrostu

Więcej w publikacji » 🚀 Strategia Growth marki Maczfit «

💡 7 lekcji z prowadzenia kampanii Facebook Ads na rynkach zagranicznych. Wnioski wyciągnięto na podstawie kampanii o wartości 20-400 tys. pln miesięcznie. Materiał przygotował Marcin Szychowski.

Z Marcinem poznaliśmy się mniej więcej 2 lata temu, gdy nasz wspólny znajomy (dzięki Arek ❤️) stwierdził, że powinniśmy porozmawiać nt. growth. I tak od wspólnej kawy w Coffee Desku ☕️ na Wilczej w Warszawie mamy kontakt ze sobą do dziś i wspieramy się w prowadzonych działaniach 😊 Marcin obecnie prowadzi wielu klientów na rynku USA i w Arabii Saudyjskiej. Na bazie swojego doświadczenia specjalnie dla enjoyGrowth! przygotował najważniejsze lessons learned, które warto przetestować / zaaplikować na innych rynkac, w tym także na 🇵🇱.

#1 Wybierz odpowiednią metrykę - to ona zadecyduje o Twoim sukcesie lub porażce.

Współpracowałem z marką, która wydawała ponad 100 tys. dolarów miesięcznie na fb ads przy ROAS powyżej 2. Pomimo pozornie ‘dobrych’ wyników biznes zbankrutował, ze względu na brak rentowności.

Klient nie doszacował:

  • wydatków na zamówienia produktów od dostawcy, za które musiał płacić z góry;

  • liczby zwrotów;

  • powracalności klientów.

Kluczowe wskaźniki dla e-commerce, które powinno się analizować to:

  1. CAC (customer acquistion cost) - koszt pozyskania klienta;

  2. Zysk z pierwszego zakupu;

  3. LTV (lifetime value) nowego klienta w przeciągu 90 dni.

Dzięki temu wiemy, czy biznes jest rentowny przy pierwszym zakupie i ile gotówki zostaje nam po 90 dniach.

#2 Popraw ofertę, aby móc skalować kampanię.

Czasami biznes osiąga sufit w fb ads managerze. Struktura kampanii jest odpowiednio ustawiona, nasze kreacje konwertują odbiorców, ale przy zwiększaniu budżetu rośnie nam koszt pozyskania.

W przypadku jednego klienta z USA zmianą, która pomogła nam zwiększyć skalę było obniżenie kosztu produktu z $69 na $59, co przełożyło się na wzrost CR na stronie.

Wyjaśniając na przykładzie:

  • Cena $69:

  • Traffic x Conversion Rate x AOV = Revenue

  • 1,000 x 3,00% x $69 = $2 070

  • Cena $59:

  • 1,000 x 4,50% x $59 = $2 655

Zysk był dużo większy w wariancie z niższą ceną, ponieważ cena wpłynęła na CR na stronie. Dzięki temu zwiększyliśmy skalę na fb ads, bez ingerencji w managera reklam. Pamiętaj, że jedną z większych dźwigni jest nasza oferta 😀 Przykładowe, sprawdzone przez nas przykłady, które przełożyły się na pozytywne efekty biznesowe to:

  1. Zmiana ceny;

  2. Pakiety np. 3 produkty 15% taniej;

  3. BOGO, czyli buy one get one free;

  4. Podniesienie progu darmowej dostawy np. z 120 zł na 150 zł, co automatycznie zwiększa koszyk zakupowy.

#3 Korzystaj z Post ID przy duplikacji reklam, aby zachować dotychczasowy engagement.

Wiele marek niestety popełnia ten błąd i nie korzysta z Post ID przy duplikowaniu reklam, czego skutkiem jest utrata całego engagementu. Aby do tego nie dopuścić, należy użyć post ID. Wybierając reklamę w menadżerze reklam należy wybrać opcję ‘Preview’, a następnie ‘Facebook Post with comments’

W nowym oknie pokaże nam się reklama. Wybierając adres URL zaznaczamy numer, który pokaże się po słowie ‘post’, lub fragment z tekstem ‘pfbid’

Teraz przy tworzeniu nowej reklamy wybieramy opcję ‘Use existing post’ i wklejamy tekst z poprzedniego kroku.

Dzięki temu zachowujemy cały engagement 😀 

#4 Stosuj zasadę: Jedna kampania na jeden kraj/business objective/lejek.

Widziałem marki, które wydawały 10 tys. dolarów i miały kilkanaście aktywnych kampanii. Po uproszczeniu struktury konta potrafiły obniżyć koszt pozyskania klienta nawet o 50%.

Poniżej przedstawiam przykładową strukturę kampanii dla jednej z popularniejszych marek DTC z USA:

  1. Kampania CBO zoptymalizowana na zakup, ustawiona na broad audience.

  2. W tej kampanii CBO, jeden ad set zawiera najlepsze reklamy (do 8 reklam).

  3. Każda nowa reklama jest testowana jako test i umieszczana w osobnym ad secie. Te adsety korzystają z DCT (dynamic creative testing), aby przetestować koncepty kreatywne (więcej o tym w kolejnym punkcie).

W ad secie znajdują się 3 grafiki lub video (nigdy nie mieszamy formatów), 2 facebook primary text i 2 facebook headlines.

Ważne, aby testować tylko jedną zmienną (❗️), np. testujemy headlina w naszych grafikach.

#5 Testowanie kreacji to klucz do skalowania konta.

Jednymi z najlepiej działających audience są broad audience, dlatego należy szukać nowych sposobów na skalowanie działań np. kreacji.

Dobra kreacja = taka, która potrafi utrzymać średnie CPA przy wydaniu co najmniej $1,000.

Potrzebujemy ich dużo, czyli im więcej, tym lepiej 😀 

Jak testować kreacje?

Jedną z metod, z których korzystam to tzw. 3:2:2. Oznacza to, ze do testowania nowego konceptu potrzebujemy:

  • 3 grafik, lub 3 video (nigdy nie mieszamy formatów)

  • 2 fb primary text

  • 2 headlines

Testujemy wyłącznie jedną zmienną. Np. chcemy przetestować, czy opowiedzenie o zapobieganiu podrażnień po goleniu to dobry kierunek komunikacyjny. W tym celu tworzymy 3 grafiki i zmieniamy wyłącznie headline, piszemy 2 wersje copy, 2 wersje headlinow.

Nowy ad set umieszczamy w naszej głównej kampanii CBO. Jeśli ad set zacznie wydawać i ma CPA on target, to znaleźliśmy zwycięzcę. Jeśli nie, to znaczy, że musimy testować dalej.

Poniżej przedstawiam wyniki z jednego z testów przeprowadzonego dla klienta z Arabii Saudyjskiej:

Jedna kreacja pozyskała bardzo dobry koszt dodania do koszyka (5,90 vs 17.44).

#6 Korzystaj z researchu do znalezienia nowych pomysłów kreatywnych.

Korzystam z 3 sprawdzonych metod:

1. Narzędzi do analizy reklam konkurencji Foreplay lub Adnova. Na ich podstawie weryfikuję komunikację konkurencji oraz jej długość. Jeżeli są kampanie dłuższe niż inne, to potencjalnie może to oznaczać, że ta komunikacja / ten format działają.

2. Przesyłam reviews z Amazon i Reddita do ChatGPT, aby wyłapać powtarzające się opinie. Wyniki mogą być zaimplementowane do komunikacji, w której zostanie podkreślone to, na co sami klienci zwracają uwagę.

3. Przeglądam organiczne Social Media. Kolejnym super źródłem jest content, który staje się viralem na TikToku lub YT. Na jego podstawie identyfikuję, co może być interesujące dla użytkowników.

#7 Eksperymentuj z Cost Control

Wiele brandów korzysta z funkcji Cost Control. Oznacza to, że “mówimy” fejsbukowi, że chcemy pozyskać nowy zakup za nie więcej niż X dollarów. Jeśli fejsbuk nie znajdzie nam klientów w tym budżecie, to nie będzie go wydawał.

To podejście ma wielu zwolenników ze względu na skupienie się na rentowności. Możemy ustawić budżet 10 tys. zł dziennie i fb może wydać tylko 500 zł, jeśli uzna, że nie jesteśmy w stanie pozyskać więcej zakupów przy naszych założeniach. Krytycy mówią, że cierpi na tym skala. Na pewno jest to funkcja, którą warto przetestować 😀 

Mam nadzieję, że powyższe wskazówki pozwolą Ci poprawić efektywność kampanii. Najważniejsze to nieustanne poszukiwanie nowych rozwiązań i testowanie 😀 

Marcin, serdeczne dzięki za podzielenie się Twoją unikalną wiedzą ❤️ 

📚️ Na ostatnim wydarzeniu impact’24 zaprezentowano raport “Futureproof. Potrzeby biznesu w świecie zmian”, który został przygotowany przez SWPS Innowacje. Moją uwagę zwróciła szeroka vs wąska perspektywa spojrzenia na technologie, którą wklejam poniżej:

🧠 W materiale “AI's Communication Revolution: We're All Talking to Computers Now” Rex poruszył ważną kwestię - zmienia się sposób komunikacji tzn. komunikacja bezpośrednia i wirtualna właśnie rozszerza się o komunikację z AI.

W materiale wskazano różne typy innowacji, które zachodzą we wszystkich typach komunikacji:

1️⃣ IRL “in real life”, gdzie jako przykład wskazano Live Nation, czyli platformę do zakupu biletów na różnego rodzaju wydarzenia. Po pandemii mieliśmy powrót do eventów, które były odwołana w trakcie lockdownów.

2️⃣ Bilateral, czyli komunikacja dwustronna, która zazwyczaj ma bardziej intymny charakter np. z członkami rodziny, przyjaciółmi. Tu wskazano jako przykład WhatsApp, który ma 2,96 mld aktywnych użytkowników, przekraczając próg 2 mld w lutym 2020 roku. Prognozuje się, że do 2025 r. aplikacja osiągnie 3,14 mld użytkowników.

3️⃣ Parasocial, czyli relacje jeden do wielu. Istniały one wcześniej (tv, radio), ale internet je spotęgował poprzez zwiększenie popularności różnego rodzaju influencerów. Tu dodaję także poruszone w materiale społeczności, które budują się wokół jednostek i są też budowane przez marki.

4️⃣ Many-to-Many, czyli budowanie komunikacji przez wielu dla wielu i tu wsparciem są różnego rodzaju platformy, jak np. Discord, Twitch, ale też Beehiiv, Substack. Rex podobał tutaj bardzo trafny przykład: społeczności wokół Figmy i Notion, które są ogromnymi sieciami skierowanymi głównie do freelancerów i firm.

5️⃣ AI-Centric, czyli komunikacja z AI oraz kolejna fala AI-AI. Tu przytoczę już bezpośredni fragment od Rexa, który idealnie to opisuje:

Character is the biggest AI-centric communication platform right now. The platform has 3.5M users who spend an average of two hours a day (!) on the site. Wild. Meanwhile, enterprise companies like Sierra and Glue, David Sacks’s new startup, will bring AI comms to the business realm.

So far, we’re largely seeing human-to-AI communication. But I expect we’ll soon see AI-to-AI communication. I’ve been trying to get my LG computer monitor fixed and have spent—no exaggeration—at least three hours on hold with LG over a dozen phone calls. In the future, I can ask my AI to talk to LG’s AI. “Hey AI, call LG and please ask them to send a box to my address so I can ship back the monitor for repair.” Any human interaction that’s monotonous will become automated. Imagine an AI calling Delta to rebook your flight or calling Hertz to push for that refund they promised but that never came. Human-to-AI is the first wave; AI-to-AI will be a fast-follow.

Coś inspirującego 💡 na koniec:

Jeżeli trafisz na interesują materiał (raport, artykuł, odcinek podcastu etc.), to prześlij go do mnie na adres [email protected]. Chętnie podzielę się nim w kolejnej prasówce #sharingiscaring ❤️ 

Daj znać jak oceniasz powyższą treść 🙂

Login or Subscribe to participate in polls.

Dziękuję za Twoją uwagę 🤗 

Patrycja

Reply

or to participate.